Latar Belakang Surah Al Ashr
Surah al 'Asr
Surah al-Asr mengandungi tiga ayat. Ia tergolong dalam kategori Surah
Makiyyah dan diturunkan selepas Surah al-Insyirah. Surah ini mempunyai
hubungan dengan surah al-Takathur. Dalam Surah al-Takathur disebutkan
bahawa mereka suka berbangga-bangga dengan jumlah yang banyak dan
dengan apa sahaja yang dapat melalaikan mereka daripada mentaati Allah
s.w.t.
Dalam surah ini pula disebutkan tabiat manusia yang mendorong kepada
kebinasaan dan menjerumuskannya ke lembah kehancuran, kecuali orang yang
dilindungi oleh Allah s.w.t dan dihindarkan daripadanya kejahatan hawa
nafsunya. Oleh itu, keterangan ini menjadi sebab turunnya surah
al-Takathur. Di samping itu, disebutkan juga orang yang mengikut hawa
nafsu dan telunjuk syaitan sehingga terjerumus ke lembah kebinasaan.
Dalam surah ini juga disebutkan orang yang menghiasi diri mereka dengan
tabiat yang baik, beriman kepada Allah s.w.t dan beramal soleh serta
saling menasihati antara saudara-saudaranya agar berpegang teguh dengan
tali kebenaran dan sabar menghadapi perkara-perkara yang tidak
diinginkan.
Firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Demi masa. Sesungguhnya manusia itu
benar-benar dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan
mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran
dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.”
Firman Allah s.w.t: “Demi masa.”
Al-Maraghi berkata: Allah s.w.t bersumpah dengan masa kerana di dalamnya
terdapat banyak peristiwa dan pelajaran yang dijadikan sebagai petunjuk
tentang kekuasaan, ketinggian hikmah dan keluasan ilmu-Nya. Perhatikan
kepada siang dan malam yang silih berganti yang kedua-duanya merupakan
tanda-tanda kekuasaan Allah s.w.t sebagaimana firman-Nya yang bermaksud:
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah malam, siang, matahari
dan bulan…”
Perhatikan juga kesenangan, kesengsaraan, sihat, sakit, kaya, miskin,
segar, letih, susah, gembira dan sebagainya yang boleh dijadikan sebagai
petunjuk bagi orang yang berfikiran waras bahawa alam ini mempunyai
pencipta dan pentadbir. Dia adalah Allah s.w.t yang sepatutnya dijadikan
tumpuan ibadah dan tempat memohon untuk menghilangkan penderitaan dan
mendatangkan kebaikan. Akan tetapi orang kafir selalu menghubungkan
peristiwa buruk kepada masa.
Mereka berkata: Ini salah satu antara malapetaka yang disebabkan oleh
masa. Ini adalah bala musibah. Lalu Allah s.w.t memberikan petunjuk
kepada mereka bahawa masa itu termasuk antara makhluk-makhluk-Nya yang
di dalamnya (masa) berlaku pelbagai peristiwa baik atau buruk. Oleh
sebab itu, jika seorang ditimpa musibah maka perkara itu hasil daripada
perbuatan tangannya sendiri, bukan disebabkan oleh masa.
Firman Allah s.w.t: “Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian.”
Al-Maraghi berkata: Sesungguhnya makhluk ini benar-benar mengalami
penderitaan seperti kerugian dalam amal perbuatannya kecuali orang yang
dikecualikan oleh Allah s.w.t. Justeru, amal perbuatan manusia itu yang
menjadi punca kesengsaraannya, bukannya masa dan tempat. Amalan itulah
yang menjerumuskannya ke lembah kebinasaan sehingga dosa seseorang
terhadap ha Tuhannya yang mengurniakan pelbagai nikmat kepadanya
dianggap dosa pelanggaran yang tidak ada tandingannya.
Kepentingan Masa
Dinyatakan di sini berkenaan dengan kepentingan masa yang dipetik daripada buku Modal Insan oleh penulis.
Syeikh Abdullah Ba’lawi pernah berkata: Saudara-saudaraku sekalian
sesama Muslim, jagalah baik-baik dan berhati-hatilah dengan waktu yang
kamu miliki kerana ia sangat terbatas, tidak boleh dimajukan atau
ditangguh walaupun sesaatpun, detik demi detik, minit demi minit, saat
demi saat, hari demi hari dan seterusnya tempoh yang kita hidup di
dalamnya adalah tempoh yang sangat singkat berbanding kehidupan di
akhirat nanti. Setiap hembusan dan tarikan nafas, setiap denyut nadi dan
degup jantung, seluruhnya itu mustahil berlaku tanpa izin Allah s.w.t.
Bahkan pada hembusan nafas anda yang terakhir, pada denyut nadi anda
yang terakhir dan pada degup jantung anda yang terakhir hendaklah anda
gunakan waktu itu untuk berbakti kepada Allah s.w.t, sama ada ketika
jaga ataupun tidur. Gunakanlah untuk sesuatu yang berfaedah dan jangan
biarkan berlalu seminit pun dengan sia-sia. Jikalau anda keliru
menggunakannya maka di kemudian hari anda pasti merasa penyesalan yang
tiada henti-hentinya. Cukup lama dan sangat hebat penyesalan anda nanti.
Inilah yang wajib anda perhatikan mulai sekarang.
Setelah meninggalkan dunia fana ini, barulah anda mengetahui betapa
ruginya mensia-siakan waktu sekalipun hanya seminit sahaja. Anda semua
pasti akan mengalaminya sendiri nanti dan pasti pula anda akan meyakini
serta membenarkan apa yang saya katakan ini.
Syeikh Abdullah Ba’lawi menambah: Akan diperlihatkan kepada setiap
manusia di akhirat nanti semua hari dan malamnya dalam bentuk almari.
Setiap hari dan malam terdapat dua puluh empat almari sesuai dengan
jumlah hitungan hari dan malam itu. Manusia itu akan melihat sendiri
setiap jam yang digunakan untuk mengerjakan ketaatan kepada Allah s.w.t,
nampaklah almari itu penuh cahaya, sedang setiap jam yang digunakan
untuk bermaksiat kepada Allah s.w.t nampaklah almari itu dalam keadaan
gelap gelita.
Seterusnya, jikalau ia mendapati almarinya sendiri itu berisi kegelapan
yang hitam pekat, maka sekiranya ia dibenarkan memilih untuk mati,
nescaya ia akan rela mati serta merta ketika melihatnya. Namun tiada
kematian lagi di alam akhirat. Justeru, seseorang yang selalu
mengerjakan ketaatan kepada Allah s.w.t, sudah tentu amat gembira dan
ingin sekali tetap menjadi manusia gembira, malahan terus
bertambah-tambahlah kegembiraan dan sukacitanya itu sepanjang masa.
(atau lebih gembira lagi sekiranya dapat menambahkan amal solehya).
Sebaliknya manusia yang sentiasa berbuat maksiat kepada Allah s.w.t,
maka itulah manusia yang benar-benar berdukacita serta merasa takut,
malahan kesedihan dan dukacitanya itu makin bertambah, tanpa ada
penghabisannya sama sekali.
Katanya lagi: Saudaraku sesama Muslim yang tercinta, kini tinggal
bagaimana kamu memilih salah satu daripada dua hal. Mudah-mudahan Allah
s.w.t sentiasa memberi anugerah dan rahmat-Nya kepadamu. Adakanlah
pilihan untuk anda sendiri selagi anda masih berada di alam yang di
dalamnya masih diberi kebebasan untuk memilih. Saya hanya menganjurkan
yang baik-baik sahaja, pilihan anda jangan sampai keliru dan tersesat.
Pilihan yang baik dalam mengamalkan segala sesuatu yang dapat
mendatangkan manfaat, sebab hanya inilah yang akan meninggalkan darjat
anda, sama ada selagi masih hidup di dunia atau setelah di akhirat
nanti. Anda mesti selalu ingat bahawa waktu yang sudah anda lalui itu
tidak akan kembali lagi. Ini kerana jika yang sudah berlalu tidak
mungkin kembali maka pilihan untuk mengerjakan kebaikan atau keburukan
pun sudah tidak ada lagi, yang sudah berjalan dan berupa kebaikan tetap
menjadi amal yang salih bagi anda, sedang yang buruk tetap menjadi buruk
dan tidak boleh dilenyapkan kecuali dengan bertaubat. Maka dari itu
bersegeralah, jangan menangguh-nangguh melakukan perbuatan yang diredai
Allah s.w.t. Sebab menangguh-nangguh adalah suatu bentuk keburukan
tersendiri, padahal kita semua tahu bahawa manusia itu selalu terganggu
oleh bermacam-macam keadaan, merbahaya serta banyaknya pekerjaan yang
mesti segera diselesaikan hingga kesempatan yang semestinya boleh
digunakan untuk beramal soleh akhirnya hilang sia-sia tanpa ada manfaat
sedikitpun.
Demikianlah huraian yang panjang lebar dan sangat mengesankan. Mudah-mudahan kita semua dapat mengambil manfaat daripadanya.
Marilah kita renungkan pula syair sari pakar hikmah berikut ini: Aku
tangisi zaman muda yang telah pergi. Wahai kiranya muda, bilakah kembali
lagi kepada kami? Sekiranya muda dapat dijual maka akan ku bayar kepada
penjualnya berapa harga yang ia kehendaki, tetapi masa muda itu apabila
dia telah pergi jauh maka ia akan dapat dicapai lagi.
Bagi orang yang berjaya, waktu sangat berharga hingga mereka tidak dapat
membiarkan masa berlalu begitu sahaja tanpa ada kegiatan. Orang-orang
seperti ini selalu memegang prinsip ‘waktu adalah wang’. Kerana itulah
mereka selalu mengadakan kegiatan untu mendorong ke arah kejayaan.
Apakah negara Jepun maju pesat jika rakyatnya tidak bekerja keras,
berdisplin dan memanfaatkan waktu dengan tepat? Perhatikanlah kehidupan
masyarakat Jepun. Mereka tidak membiarkan waktu berlalu begitu sahaja.
Mereka selalu mengisi waktu yang kosong dengan berbagai kegiatan. Apakah
kita sudah seperti mereka? Kenyataannya adalah kita sering membiarkan
waktu berlalu dengan sia-sia. Kita lebih suka merenung dan melamun tanpa
ada kegiatan sama sekali. Apakah ini tidak menjadi satu pemborosan
waktu? Apakah dengan perbuatan seperti itu kita akan berjaya? Tidak
mungkin bulan jatuh ke riba kita jika kita tidak berusaha menjoloknya.
Apakah kita selama ini sudah memanfaatkan waktu dengan tepat? Apa yang
kita buat sehari penuh telah membuahkan hasil? Marilah kita renungkan
sejenak. Kita tidak sedar waktu begitu cepat berlalu. Bila sudah pergi
maka tidak boleh kembali lagi. Ramai di antara kita yang rugi besar
kerana tidak boleh memanfaatkan waktu sebaik mungkin. Padahal umur kita
selalu berkurang. Seandainya hari ini kita dapat melakukan suatu
tindakan yang mendekati matlamat, tentu esok hari dan lusa kita dapat
mencapai kejayaan.
Marilah menghargai waktu seperti halnya kita menghargai barang
perhiasan. Jika kita sudah dapat menghargainya tentu kita tidak
mensia-siakan waktu lapang meskipun sedikit.
Orisson Swett pernah mengemukakan pendapatnya di hadapan ribuan massa:
Waktu. Tiap hari datang mengunjungi kita sebagai seorang sahabat setia
membawa ole-ole berharga. Jika hadiah tersebut tidak terima, maka dia
akan pergi dan tidak akan kembali. Tiap-tiap pagi ia datang dengan
membawa hadiah baru, tetapi jika kelmarin hadiah-hadiah itu tidak kita
terima, lama-lama kita tidak akan menikmati lazatnya hadiah tersebut.
Apa yang dikatakan ilmuwan tersebut memang benar. Marilah kita pecahkan
bersama kiasan-kiasan tersebut. Waktu merupakan sahabat dengan membawa
hadiah itu bererti setiap pagi kita selalu dihadapkan kepada
kegiatan-kegiatan menuju pada suatu matlamat. Hadiahnya ialah kalau kita
bekerja dan pandai memanfaatkan waktu tentu kejayaan dapat kita miliki.
Kalau sudah berjaya siapa yang menikmati kejayaan itu?
Tetapi kalau kita tidak boleh memanfaatkan waktu dengan tepat, dan
membiarkan waktu berlalu begitu sahaja tentu kita tidak akan berjaya
menceritakan cita-cita. Kerana hadiah-hadiah yang dibawa waktu tidak
dapat kita terima.
Waktu. Tiap hari datang mengunjungi kita sebagai seorang sahabat setia
dengan membawa ole-ole berharga. Jika hadiah tersebut tidak kita terima,
maka dia akan pergi dan tidak akan kembali. Tiap-tiap pagi ia datang
dengan membawa hadiah baru, tetapi jika kelmarin hadiah-hadiah itu tidak
kita terima, lama- kelamaan kita tidak akan menikmati lazatnya hadiah
tersebut.
Napoleon pernah berkata di hadapan anggota pasukannya: Seperti halnya
kain sutera, maka waktu lebih berharga darinya. Jika kita ingin berjaya
dalam setiap pertempuran hendaklah kita menghargai waktu. Apakah sehari
penuh telah kita isi dengan kegiatan yang menuju suatu matlamat?
Renungkan sejenak. Mulai saat ini marilah menghargai waktu. Kerana
dengan demikian kita akan berjaya mencapai cita-cita.
Sesiapa yang diberkati oleh Allah s.w.t dalam umurnya, maka dia akan
mendapat (memperoleh) dalam waktu yang singkat dari beberapa anugerah
Allah s.w.t apa yang tidak boleh masuk dalam putaran kata-kata.
Apabila seseorang menginginkan supaya umurnya diberkati oleh Allah
s.w.t, maka ia mesti memanfaatkan waktu-waktu yang dimilikinya dengan
sebaik-baiknya, yakni dengan cara beribadah dan mengabdikan diri
kepada-Nya tanpa ada sedikit pun waktu yang terbuang dengan sia-sia.
Firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Kecuali orang-orang yang beriman dan
mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran
dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.”
Sayyid Qutb berkata: Itulah keimanan, amalan yang salih, saling berpesan
menjunjung agama yang benar dan saling berpesan supaya bersikap sabar.
Apakah iman itu?
Kami tidak bermaksud mentakrifkan iman di sini dengan takrif ilmu feqah
tetapi kami mahu memperkatakan tentang tabiat iman dan nilainya dalam
kehidupan manusia.
Keimanan ialah hubungan makhluk manusia yang bersifat fana, kerdil dan
terbatas dengan Allah yang bersifat mutlak, azali, kekal dan menjadi
sumber yang melahirkan segala yang wujud, juga hubungannya dengan alam
yang lahir dari Allah dan hubungannya dengan undang-undang yang
mengendalikan perjalanan juga hubungannya dengan tenaga alam ini. Titik
tolak di ni ialah dari perbatasan diri manusia yang kerdil kepada ruang
alam yang luas dan dari batas-batas kekuatannya yang lemah kepada
kebesaran tenaga alam yang majhul dan batas umurnya yang pendek kepada
kelanjutan abad yang hanya diketahui oleh Allah s.w.t.
Hubungan seperti ini selain memberi kekuatan, kesinambungan dan
kebebasan kepada manusia ia juga memberikan kenikmatan hidup kepada
mereka dengan segala keindahan alam dan dengan anekaragam makhluk, di
mana roh-roh makhluk ini menjalin hubungan saling mesra dengan rohnya
sehingga hidup ini dirasakan seolah-olah satu perkelahan melihat
temasya-temasya Ilahi yang dipamerkan kepada manusia di setiap tempat
dan waktu. Hubungan ini merupakan suatu kebahagiaan yang tinggi dan
kegembiraan yang melimpah, di samping suatu kemesraan terhadap hidup dan
alam buana. Ini suatu keuntungan yang tidak dapat dibandingkan dengan
keuntungan yang lain dan kehilangannya merupakan suatu kerugian yang
sangat tinggi dan tiada tandingannya.
Kemudian asas-asas keimanan itu sendiri merupakan asas kemanusiaan yang
luhur. Menyembah Allah Yang Tunggal membebaskan manusia dari perhambaan
kepada yang lain dari Allah dan menegakkan dalam jiwanya kesedaran
berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan sesama manusia kerana ia
tidak menghinakan dirinya kepada seseorang yang lain dan tidak tunduk
melainkan kepada Allah s.w.t. Dari sinilah lahirnya kebebasan hakiki
bagi manusia iaitu kebebasan yang terbit dari hati nurani dan dari
kefahaman terhadap hakikat yang berlaku di alam iaitu tiada kekuasaan
melainkan kekuasaan Allah Yang Tunggal dan tiada Tuhan yang disembah
melainkan Allah. Pembebasan diri adalah terbit dengan sendirinya dari
kefahaman ini kerana ia merupakan satu-satunya kesimpulan yang logik.
Ciri Rabbaniyah (yang menjadi teras keimanan) itulah yang menentukan
arah dari mana manusia harus menerima kefahamannya, nilai-nilainya,
ukurannya, pertimbangannya, syariatnya, undang-undangnya dan segala
peraturan yang mengikatkannya dengan Allah s.w.t atau dengan alam atau
dengan manusia. Dengan itu kehidupan manusia terhindar dari kongkongan
hawa nafsu dan kepentingan dan tempat kedua-duanya digantikan dengan
syariat dan keadilan. Ciri Rabbaniyah juga meningkatkan rasa bangga
seseorang mukmin terhadap nilai agamanya dan memandang rendah kepada
kefahaman jahiliyah, nilai pertimbangannya juga memandang rendah kepada
perhubungan muka bumi walaupun dia sebatang kara kerana menghadapi nilai
sedemikian yang diambil secara langsung dari Allah SWT sudah tentu
lebih unggul, kuat, utama dan dihormati.
Firman Allah s.w.t: “Nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran.”
Berkenaan dengan kebenaran, ditafsirkan dengan tiga pendapat:
Ia adalah tauhid. Inilah pendapat Yahya bin Sallam.
Ia adalah al-Quran. Inilah pendapat Qatadah.
Ia adalah Allah s.w.t. Inilah pendapat al-Suddi.
Ada pendapat mengatakan menasihati khalifah yang bakal menggantikannya
ketika hampir meninggal dunia supaya tidak mati kecuali dengan menjadi
orang Islam.
Firman Allah s.w.t: “Dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.”
Ada tiga pendapat berkenaan dengan kesabaran:
Atas ketaatan kepada Allah s.w.t. Inilah pendapat Qatadah.
Atas melaksanakan kefardhuan Allah. Inilah pendapat Hisha bin Hassan.
Bersabar daripada perkara yang haram dan mengikut hawa nafsu.
Al-Maraghi berkata: Sebahagian daripada mereka menasihati yang lain
supaya bersabar tidak melakukan maksiat yang dirindukan oleh hawa nafsu
sesuai dengan tabiat manusia. Begitu juga supaya bersabar melakukan
ketaatan yang dirasakan sulit oleh nafsu serta bersabar menghadapi
cubaan Allah s.w.t yang ditimpakan kepada para hamba-Nya dalam bentuk
musibah dan menerimanya dengan perasaan rela zahir dan batin. Ini supaya
mereka selamat daripada kerugian, manusia perlu mengetahui kebenaran,
melekatkan kebenaran kepada dirinya dan memantapkan hati dengan
kebenaran. Kemudian, sesetengah mereka menganjurkan yang lain agar
mengikut jalan kebenaran dan menjauhkan dirinya dan orang lain dari
dakwaan dan khayalan yang tidak benar di dalam hati dan tidak boleh
dijadikan petunjuk.
Penutup
Surah ini begitu tegas sekali menentukan jalan yang betul iaitu seluruh
manusia berada dalam kerugian melainkan orang yang beriman, melakukan
amalan yang soleh dan saling berpesan supaya menjunjung agama yang benar
dan bersikap sabar. Inilah satu-satunya jalan untuk beriman dan beramal
soleh dan menegakkan masyarakat Islam bersatu padu menjaga agama yang
benar dengan berbekalkan sifat sabar. Ini kerana zaman dahulu dua orang
lelaki daripada sahabat Rasulullah s.a.w apabila mereka bertemu, mereka
tidak berpisah sehingga salah seorang dari mereka membaca Surah al-Asr
kepada seorang lagi, kemudian barulah mereka bersalaman. Mereka berdua
berjanji setia menjunjung perlembagaan Ilahi dengan beriman dan berbuat
kebajikan dan juga bersikap sabar.
Komentar
Posting Komentar